آخرین اخبار

رئیس‌جمهور: شیب افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ملایم خواهد بود

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

اشتراک گذاری
31 فروردین 1402
کد مطلب : 4593

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۱ فروردین ۱۳۵۳؛ سیستان و بلوچستان به قطب کشاورزی تبدیل می‌شود

دو سد بزرگ ۶ میلیارد ریالی در سیستان و بلوچستان احداث می‌شود.

همزمان، تهیه طرح جامع شهری و ایجاد یک سردخانه بزرگ در ایرانشهر نیز مورد بررسی هیاتی از وزیران قرار گرفت.

وزرای آب و برق، کشور، راه و نیز وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه پس از دو روز پیگیری نیازهای عمرانی و اجتماعی سیستان و بلوچستان دیشب به تهران بازگشتند.

پس از بررسی این هیات، برای توسعه امور اقتصادی و کشاورزی سیستان و بلوچستان، اعلام شد که با افزودن اعتبارات برای سازمان عمران و توسعه سیستان و بلوچستان، می توان کشاورزی منطقه را به‌صورت یک قطب پیشرفته درآورد تا بهره‌برداری‌های لازم از منابع کافی سیستان و بلوچستان، می‌توان کشاورزی منطقه را به‌صورت یک قطب پیشرفته درآورد تا بهره‌برداری‌های لازم از منابع کافی سیستان و بلوچستان امکان‌پذیر شود.

برای تامین طرح‌های کشاورزی در منطقه، احداث دو سد – «باهوکلات» و «پیشین» با هزینه ۶ میلیارد ریال تصویب شد که مسوولیت احداث آنها با وزار آب و برق است.

وزرا در مطالعات خود، ایجاد یک سردخانه در ایرانشهر و تهیه طرح جامع شهری و تجهیز نیروی انسانی منطقه را نیز ضروری دانستند.

تاکید بر همکاری‌های اتمی ایران و کانادا

مذاکرات ایران و کانادا از بعد از ظهر در کاخ وزارت اقتصاد و با حضور وزیران اقتصاد دو کشور آغاز شد.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که با مذاکرات تجاری، حجم تجارت و همکاری‌های صنعتی ایران و کانادا چند برابر می‌شود.

الیستر گیلسپای، وزیر صنایع و تجارت کانادا که در راس هیات نمایندگی کانادا در مذاکرات تهران شرکت دارد، دیشب گفت که امکانات برای حداقل معاملاتی به ارزش یک میلیارد دلار میان ایران و کانادا وجود دارد.

گیلسپای گفت که در مذاکرات جنبه‌های گوناگون همکاری گسترده‌تر دو کشور بررسی خواهد شد و یکی از مباحث اصلی مورد مذاکره تکنولوژی اتمی و همکاری‌های دو کشور در زمینه بهره‌برداری از انرژی اتمی است.

وی یادآور شد: ما بسیار علاقه‌مند هستیم که با مقامات ایرانی پیرامون امکان بهره‌گیری ایران از سیستم اتمی کانادا چه از نظر مولدهای نیرو و چه از جهت سیستم‌های رآکتور مذاکره کنیم.

قیمت جدید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف در نخست‌وزیری به ریاست محمد سام، وزیر کشور تشکیل جلسه داد.

اعضای این شورا را وزیران اقتصاد، تعاون و امور روستاها،‌کشاورزی و کار، شهردار پایتخت، رئیس شهربانی کل کشور و رئیس اتاق اصناف تشکیل می‌دهند.

با انحلال شورای عالی بررسی قیمت‌ها وظایف و تصمیمات مربوط به نرخ‌های جدید کالاهای موردنیاز عمومی جهت بررسی و اخذ تصمیم در هیات عالی نظارت بررسی می‌شود و جلسه امروز این هیات نرخ‌های جدید گوشت گاو و گوساله،‌ مرغ، تخم‌مرغ و شیر و پنیر و تعداد دیگری از کالاها را در دستورکار داشت. 

در مورد نرخ مرغ و تخم‌مرغ به پیشنهاد سندیکای مرغداران تهران و تایید وزارت کشاورزی که مورد قبول مرکز بررسی قیمت‌ها نیز واقع شده، برای تخم‌مرغ کیلویی ۶۲ ریال نرخ در مرغداری پیشنهاد شده است.

این نرخ در مقایسه با قیمت موجود ۶ ریال به سود تولیدکننده افزایش یافته است. در مورد قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ که شامل هزینه‌های توزیع، بسته‌بندی و حمل از مرغداری به شهر و سود فروشندگان می‌شود، توافق حاصل شده و سندیکای مرغداران اظهار می‌دارد که نرخ خرده‌فروشی به احتمال قوی کیلویی ۷۰ ریال تعیین و اعلام خواهد شد. این نرخ را اتاق اصناف ضمن مذاکره با فروشندگان تعیین و اعلام خواهد کرد.

در مورد گوشت گاو مقامات مسوول و اتحادیه گوشت اعلام کردند که دولت و وزارت کشاورزی برای کمک به شرکت تعاونی گوشت گاو که ضرر می‌دهد با افزایش یک تومان در کیلو موافقت کرده است.

برای فراوان شدن این کالا از سود فروشنده‌ها کاسته و به نرخ عمده‌فروشی افزوده اند.

۳۱ فروردین ۱۳۷۳؛ تسهیلات برای تاسیس موسسات و شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد

بانک‌های داخلی و موسسات اعتباری داخلی و خارجی می‌توانند در مناطق آزاد ایجاد و یا شعبه تاسیس کنند.

با تصویب دهمین و آخرین آیین‌نامه اجرایی قانون مناطق آزاد در شورای عالی مناطق آزاد، به‌زودی فعالیت‌های تجاری و تولیدی در این مناطق آغاز خواهد شد. براساس این مصوبه، شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد دایر خواهد شد. سرمایه اولیه برای ایجاد بانک‌های ایرانی در مناطق آزاد حداقل پنج میلیارد ریال و موسسات اعتباری خارجی چهار میلیون دلار است.

براساس این آیین‌نامه، بانک‌های خارجی تنها می‌توانند در مناطق آزاد شعبه دایر کنند.

بازار شهرهای جنوبی جمهوری آذربایجان در تسخیر کالاهای ایرانی

کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در تمامی بازارهای مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان از استقبال فراوانی برخوردار است.

مسوول کمیته مطبوعاتی شهر «لنکران» آذربایجان گفت: سهولت واردات، ارزانی و کیفیت مناسب کالاها ازجمله عوامل جلب توجه کالاهای ایرانی در عرصه رقابت‌های تجاری در این منطقه است.

«توفیق‌ ا…وردی اف» مسوول کمیته مطبوعاتی لنکران تصریح کرد: شهرهای لنکران و آستارا در جمهوری آذربایجان هم‌اکنون به مرکز فروش عمده کالاهای ایرانی مبدل شده است.

وی اظهار کرد: بازرگانان جمهوری‌های داغستان و چچن از مشتریان دائمی کالاهای ایرانی به‌ویژه مرکبات و پارچه‌های پلاستیکی به‌شمار می‌روند.

۳۱ فروردین ۱۳۹۳؛ رئیس‌جمهور: شیب افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ملایم خواهد بود

رئیس‌جمهور از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته جاری خبر داد.

حسن روحانی که در جمع فرماندهان نیروی انتظامی سخن می‌گفت: در آستانه دور جدید اصلاح قیمت‌ها بار دیگر تاکید کرد که شیب حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ملایم خواهد بود. به این ترتیب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از ۲ سال تعویق، از سر گرفته می‌شود و تا پایان این هفته قیمت‌های جدید بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی اعلام و از سیاست دولت برای ارائه بنزین به‌صورت تک نرخی یا چندنرخی پرده‌برداری خواهد شد.

پیش از این معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود که یک شب پیش از عملیاتی شدن فاز دوم درخصوص قیمت جدید بنزین و گازوئیل به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس‌جمهوری در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی با اشاره به تکلیف قانونی مجلس به دولت برای اجرای فاز دوم افزود: این تکلیف، یک تکلیف قانونی است. باید آنچه را قانون به ما گفته است، اجرا کنیم. طبق قانون از مردم خواستیم برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند و درخواست کردیم کسانی که نیازی به یارانه ندارند، از دریافت آن صرف‌نظر کنند چون قانون می‌گوید در سال ۹۳، یارانه باید به افراد نیازمند و متقاضی برسد، پس‌دریافت‌کننده یارانه هم باید نیازمند و هم باید متقاضی باشد. این را قانون می‌گوید و امیدواریم مردم بر مبنای مسوولیت شرعی و ملی خود عمل کنند.

همزمان با اظهارات رئیس‌جمهور درباره اجرای فاز دوم هدفمندی تا پایان هفته جاری برخی خبرگزاری‌ها به گمانه‌زنی درباره قیمت جدید بنزین و گازوئیل پرداختند.

خبرگزاری تسنیم از عرضه بنزین به‌صورت تک‌نرخی، دونرخی و حتی سه‌نرخی به‌عنوان گزینه‌های محتمل روی میز دولت گزارش داد و نوشت: «گزینه‌های تک‌نرخی مطرح از عرضه بنزین با نرخ ثابت ۸۰۰ تومان شروع می‌شود و عرضه بنزین با نرخ ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ نیز از دیگر گزینه‌های مطرح است.»

تحلیل رئیس‌کل بانک مرکزی از موج ناپایدار نوسان ارزی

ولی‌ا… سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته اظهار کرد: نوسانات ارزی موجود پایدار نیست و انتظار می‌رود شرایط به روال ماه‌های گذشته برگردد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در کنار ناپایدار خواندن موج افزایش نرخ ارز در بازار آزاد این اتفاق را معلول عوامل غیراقتصادی دانست.

سیف با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته عملکرد اقتصاد مثبت بوده و گشایش‌های ارزی موجب ثبات در بازار ارز شد، گفت: نوسانات ارزی روزهای اخیر با علائم مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد سازگار نیست و می‌تواند ناشی از عوامل غیراقتصادی باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در بیانیه‌ای که به صورت رسمی ازسوی سایت بانک منتشر شد، بر اطلاعات غلط به‌عنوان یک عامل نوسانی تاکید کرد.

به گفته وی، «برخی اظهارنظرها که مبتنی‌بر اطلاعات صحیح و واقعی نیست، می تواند نوساناتی در بازار ارز ایجاد کند، اما تاثیر بلندمدت نخواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =